CrossFit

En styrkebaserad konditionsidrott som utmanar de olympiska lyften, gymnastik & kroppens syreupptagningsförmåga

/ Vad är CrossFit?

CrossFit utvecklades av Greg Glassman under flera decennier. Han var den förste som definierade fitness på ett meningsfullt mätbart vis och skapade på så sätt ett program som kom att förbättra både fitness och hälsa. Men det var först 2001 som sporten spred sig över den amerikanska kontinenten och Glassman blev koncernchef för CrossFit.com. Idag finns det över 13,000 affilierade CrossFit-boxar världen över, se karta här, och det blir bara fler och fler för varje år.

CrossFit är en varierande träningsform som använder funktionella rörelser och sker med hög intensitet. CrossFit-övningarna är uppbyggda kring de grundläggande rörelser som används inom bland annat gymnastik, tyngdlyftning, löpning, och rodd – perfekta för att kunna få så mycket arbete som möjligt utfört under kortast möjliga tid.

Intensiteten är enligt CrossFit viktig för att nå bästa möjliga resultat och mäts i ”utfört arbete delat med tiden det tar att utföra det”, det vill säga ‘effekt’. Ju mer arbete som utförs per tidsenhet, desto intensivare blir ansträngningen. Och genom att hela tiden variera typen av träning, övningarna som görs och intensiteten de görs i så kommer resultaten och fitnessnivån att dramatiskt kunna förbättras.  

CrossFit har inte bara blivit en träningsform som spridit sig utan den utmanar också människor världen över att tävla om vem som är “världens mest vältränade person” genom CrossFit Games som hålls i USA en gång om året. I CrossFit Games ställs 40 kvinnliga och 40 manliga superatleter inför mer eller mindre okända utmaningar under flera dagar och den man respektive kvinna som lyckas allra bäst kommer alltså att kunna titulera sig “Fittest Man/Woman on Earth”.

Att vara vältränad definieras enligt CrossFit som att kunna använda sina atletiska färdigheter till att hantera alla möjliga och till synes omöjliga utmaningar – oavsett vilka dessa är.

Men, även om CrossFit utmanar extremt vältränade atleter världen över är konceptet designat så att alla ska kunna vara med och dra nytta av dess effektiva träningsmetoder. CrossFit är nämligen skalningsbart vilket innebär att belastning och/eller intensitet i de olika övningarna kan anpassas så att alla – oavsett nuvarande fitnessnivå – kan vara med och träna tillsammans.

/ Smått & gott

”CrossFit verkar svårt, är jag i för dålig form?”
Svar: Alla kan träna , oavsett form!

Vanligaste fördomen till träningskonceptet är att man tror att det är för komplext, jobbigt eller helt enkelt känner sig utsatt i att testa på något nytt. Du kommer att mötas av en avspänd testa-på -miljö som präglas av en empatisk skara tränare som vill dig väl. CrossFit handlar om kamratskap och gemenskap. Den som är klar med sitt träningspass först, hoppar direkt in i skaran för att peppa resten av gruppen. Det handlar inte om hur bra ditt resultat är, utan att du försöker och gör så gott du kan på den nivå DU är!

Det går på tid och man kan tävla. ”Men jag gillar inte att tävla mot andra människor”
Svar: Det är ok, för det behöver du inte!

Tanken bakom tidtagningen som ibland förekommer är att du skall kunna få ett referensvärde till din egen utveckling. Du tävlar således mot dig själv och väljer att delge din tid till andra om du vill.

”Jag är för gammal”
Svar: Se ”CrossFit verkar svårt, är jag i för dålig form?”

”Innan jag vågar prova måste jag träna upp min grundkondition”
Svar: Det behövs verkligen inte!

Visst kan CrossFit-träningen se ”skrämmande” ut. Dock ska man veta att intensitet är relativt. Exempelvis Agda 65 och Filip 25 kan träna samma pass, men Agda kanske använder lättare vikter eller tvärtom beroende på deras träningsgrad. Är du i ”dålig” form presterar du efter den intensitet just du förmår. Så gå inte hemma och tro att du en dag kommer i lite bättre form för att därefter våga prova. Packa träningsväskan och kom till oss. Förmodligen får du blodad tand direkt!

”Jag har ingen erfarenhet av att lyfta fria vikter”
Svar: Det behövs inte!

Det är faktiskt inte många som har då kommersiella gym främst är utformade efter gymmaskiner. Du kommer lära dig allt från grunden och träningen anpassas alltid efter din fysiska förmåga. Din kropp kommer därefter att automatisera rörelser och du kommer lära dig nya rörelsemönster för din kropp.

Amrap, rx och metcon? I crossfit finns det många återkommande interna uttryck och ord. Här hittar du lilla crossfit-ordlistan som hjälper dig att förstå crossfitspråket.

/ övningar

Airsquat / Knäböj utan vikt.

BoxJump/  Hopp upp och ner på en trälåda.

Clean / Frivändning.

Jerk / Överstöt.

Clean&Jerk / Kombination med frivändning och överstöt.

Double-unders / Dubbelvarv med hopprep.

Handstand push-ups / Handstående armhävningar.

Kipping / Att använda höften för att ta kraft i exempelvis pull-ups eller muscle-ups.

Knees to elbows / Att hängandes dra upp knäna till armbågarna.

Muscle-up / Gymnastisk rörelse som kombinerar en pull-up och en dip i ringar.

Pull-up / Räckhäv, uppdragning i stång.

Snatch / Olympisk övning där man ska fånga stången på raka armar.

Toes-to-bar /  Att hängandes dra upp tårna upp till räcket.

/ termer

AMRAP / As Many Rounds As Possible, att hinna så många varv som möjligt under ett pass på den utsatta tiden.

Benchmarks /  Wod:s som används som måttstock för att alla crossfitutövare ska kunna mäta och jämföra sina resultat, dels mot sig själva men även mot andra.

Box / Crossfitgym

Chipper /  En längre wod där man utför alla (ofta väldigt många) repetitioner av en övning innan man går vidare till nästa.

Metcon / Konditionshöjande träning med ingen eller kort vila som håller flåset uppe hela tiden och förbränningen hög. I princip alla wod:s räknas som metcons.

PR / Personligt rekord.

RX:a / Att sätta hela wod:en utan att skala.

Skalning / Att anpassa intensitet eller motstånd i ett pass, så att det passar individen.

Tabata / En form av intervallträning. Du arbetar i 20 sekunder och vilar 10 sekunder, gånger åtta.

The heroes / Wod:s döpta efter stupade soldater. Ofta tuffa pass med tyngre vikter som tar längre tid att genomföra.

The girls / Wod:s som fått sina namn efter antingen orkaner (för att de lämnar sådan förödelse efter sig) eller efter framgångsrika crossfitatleter. Kända för att vara extra jobbiga.

WoD / Workout of the Day – dagens pass.

CrossFit har identifierat 10 fysiska egenskaper vars nivå bestämmer hur vältränad du är. Det är viktigt att ständigt arbeta för att förbättra sin svagaste länk för att kunna höja din egna prestation.

  1. Syreupptagningsförmåga.
    Kroppens förmåga att ta upp och transportera syre.
  2. Uthållighet.
    Kroppens förmåga att lagra och använda energi.
  3. Styrka.
    En muskels, eller flera musklers förmåga att tillsammans skapa kraft.

  4. Rörlighet.
    Förmågan att kunna utnyttja det maximala rörelseomfånget i varje led.
  5. Effekt.
    En muskels, eller flera musklers förmåga att tillsammans skapa maximal kraft på kort tid.
  6. Snabbhet.
    Förmåga att snabbt repetera en given rörelse.
  7. Koordination.
    Förmåga att kunna kombinera flera olika rörelser till en enda rörelse.

  8. Kvickhet och lättrörlighet.
    Förmåga att snabbt ändra ett rörelsemönster till ett annat..
  9. Balans.
    Förmåga att kunna kontrollera kroppens tyngdpunkt i förhållande till underlaget.

  10. Precision.
    Förmåga att kunna kontrollera en rörelse i en bestämd riktning eller med en bestämt intensitet.

/ Hitta oss

 Basic Gym

Ringvägen 5

291 54, Kristianstad

 

info@basicgym.se

Jonas Carlström  0702-50 49 93

 

Vi har öppet alla dagar (med tagg) - 06:00-21:00

Utan tagg öppnas gymmet en halvtimme innan varje pass och stänger en halvtimme efter passet är avslutat.

 

© 2011 — 2017 Basic Gym